Maleisië, een rondreis

16 juli 2019
Je hebt alweer enige tijd niks nieuws kunnen lezen. Ik had ook niet zoveel te melden. Maleisië here I come.

Maar vandaag is dat anders. Ik heb een ticket geboekt naar Penang (Maleisië). Daar ben ik 25 jaar geleden ook al geweest. Hoe leuk is het dan om er weer eens heen te gaan en te kijken of er nog enige herkenning is.
Nou, daar waren we gauw klaar mee. Ik herken HELEMAAL niks.
Penang herinner ik me nog als klein plaatsje, met een aantal prachtige hotels en lekkere restaurantjes.
Voorzover mogelijk heb ik gepoogd ze te traceren, maar het was onbegonnen werk.

Penang

Georgetown, het “centrum” van Penang is helemaal volgebouwd met heel, heel veel wolkenkrabbers. Voornamelijk wit.
Je ziet ook nog steeds overal hoge kranen boven in aanbouw zijnde gebouwen uitsteken. Voorlopig stoppen ze volgens mij ook niet.

Voor mijn verblijf had ik een appartementje (Condo) gehuurd. Want, verwend kreng als ik ben, ga ik niet in kippenhokken zitten.
Een heleboel hotelkamers variëren tussen de 18 en 25mtr2. Vaak heb ik ook gevoel dat het inclusief de gang naar de lift is. Heel gebruikelijk in Maleisië, die kleine woningen.

Dit 2-kamer appartement was maar liefst 45mtr2. Er zat een keukentje in en verder alles wat je in een hotel ook zou hebben. Ze maken alleen je bed niet dagelijks voor je op en maken tussendoor ook niet schoon. Moet je allemaal zelf doen. Maar, daar draai ik mijn hand niet voor om.

Op mijn reis door Cambodia ontmoette ik 3 dames uit Maleisië. Zij hadden me gezegd weer een bezoek aan Penang te brengen.
Ik besloot hen dus ook een appje te sturen dat ik in aantocht was. Spontaan boden de dames aan mij van het vliegveld op te pikken.

Nadat ik had ingecheckt in het hotel/appartement ben ik met de dames gaan eten in een lokaal restaurant. Restaurant Deen, het beste in Penang voor Nasi Kandar, Hét lokale gerecht. Een bord rijst en verder mag je er van alles aan toevoegen. Vlees, vis, groente. Heerlijk. En zoals gebruiktelijk in Azië, spicy.

Zoeken naar een motorbike

17 july 2019
Heel Maleisië zit op een motorbike. Dus ik op zoek naar een motorbike verhuur bedrijf in de omgeving. Niet te vinden. In mijn zoektocht even een moment van onachtzaamheid.
De straf: keihard gevallen op mijn gezicht. Bloedneus. Leek wel of ik helemaal leeg liep. Maar gelukkig geen verdere lichamelijke schade. Alleen mijn ego.
Ik heb toen ook maar besloten dat ik hier minder moest lopen en een scooter/motorbike moest zien te huren.
Na lang zoeken op internet vond ik uiteindelijk eentje, ergens aan de andere kant van de stad.
Taxi genomen en erheen gereden. Althans, in de aangegeven straat. Het verhuurbedrijf was nergens te bekennen. Meermaals de straat heen en weer gelopen. Niks niks niks dat er op leek.
Uit frustratie heb ik een behoorlijk deel van de omgeving lopend bekeken. Prachtig overigens.

Toch gelukt…. motorbike

Uiteindelijk maar weer een taxi naar het appartement genomen. Voeten omhoog op de bank om een beetje bij te komen.
Maar het zoeken naar een motorbike had ik nog niet opgegeven. Op Tripadvisor vond ik dan eindelijk een telefoonnummer van het bedrijf waar ik die dag naar gezocht had. Men gaf me de naam en het adres van een hotel dat tegenover het bedrijf gevestigd was. Ik moest wel gelijk komen voordat ze sloten.
Zo gezegd zo gedaan.

Daar aangekomen bleek ik al vele malen langs het bedrijf te zijn gelopen. Het had echter NIKS van een verhuurbedrijf en de naam waar ik naar zocht was ook niet te vinden op/aan het bedrijf.
Het was gewoon ( nou ja gewoon) een herstelbedrijf van motorbikes.

Ze hadden nog precies 1 motorbike beschikbaar, 125cc. Hoewel een oud “barrel” toch reed het prima. Moest even terug om de spiegel vast te zetten, maar verder ging het goed.
Een dag later moest ik wel terug omdat hij olie lekte. Dit is vakkundig, met onderdelen van andere scooters gerepareerd. (Allemaal knip en plakwerk; lachwekkend om te zien).

Wat heb ik allemaal bezocht?

19 juli 2019
In Penang valt er veel te zien/te beleven. Het is een enorme stad. Deels het oude centrum, deel heel veel nieuwbouw.

Door mijn mobiliteit met de scooter kan je in een poep en een zucht overal heen. En Google Maps wijst me wel de wel. Bestemming invoeren, oortjes in, helm op, scooter starten, en gaan met die banaan.

Penang Hill
Een veelbezochte toeristische attractie. Je gaat met een treintje de berg op. En als beloning krijg je bij mooi weer een prachtig uitzicht over de vallei. Helaas was het zwaar bewolkt toen ik er was en was het uitzicht maar beperkt.
Ook prachtig om te zien was de Hindoe tempel, die kleurrijk boven op de berg prijkte.
Op de weg erheen ook een prachtige Chinese Tempel. Eveneens druk bezocht.

Fort Cornwallis
Anders dan wat verroeste kanonnen was er helaas niet te zien. Het complex werd grondig gerenoveerd waardoor een deel van het Fort niet toegankelijk was. Met de ontvangen toegangsgelden en subsidie is het mogelijk deze renovatie te voltooien. Gaat nog wel een jaar of 10 duren. Dus je hoeft er voorlopig niet heen.

Kek Lok Si Tempel
Onderweg naar Penang Hill kom je zowat langs deze tempel (klein stukje om). Absoluut de moeite waard van het bezichtigen. Naar de prachtige tempel en de beelden heb je ook – als het een beetje mooi onbewolkt weer is – een uitstekend zicht op de stand Penang.
In de tempels in Penang wordt de Chinese invloed in deze stad – eigenlijk in geheel Maleisië – overduidelijk.

Chulia Street
Het centrum van de barretjes, oude gebouwen en restaurantjes. Prachtig om doorheen te lopen. Er hangt een hele aparte koloniale sfeer met heel veel Chinese invloeden. Je raakt er niet uitgekeken. (behalve als het erg warm is, dan wil je alleen maar zitten en schuilen 🙂 🙂 )

Penang, mijn pechstad

20 juli 2019
Even hiervoor vertelde ik dat ik tot (neus)bloedend toe op mijn snuffert ben gevallen. Nou, dan hier het volgende ongeluk van Maleisië.

Ongeveer 25 jaar gelden ben ik met de Harteveld dames ook in Penang geweest. Toen bezochten we de slangentempel.
Dus ook nu weer bedacht ik me deze tempel met een bezoek te vereren. Het bleek uiteindelijk een behoorlijk stukje rijden op de motorbike, maar daar draai ik mijn hand niet voor om.
Na een paar keer verkeerd te zijn gereden arriveerde ik dan eindelijk op de plaats van bestemming. Kijkend en zoekend of ik ook daadwerkelijk bij de tempel was gearriveerd zag ik een hoge verkeersdrempel te laat. Hoewel ik niet hard reed remde ik in een reflex (te) hard om niet gelanceerd te worden.

Les 1 voor motorrijders: – probeer zo goed mogelijk te anticiperen op de oneffenheden op de weg;
Les 2 voor motorrijders: ge je over een onverwachtte hobbel knijp dan NIET in je (voor)rem.

Welnu, omdat ik zowel les 1 als les 2 had genegeerd, ik kneep dus keihard in mijn voorrem, maakte ik een enorme smak op het asfalt.
De schade aan de motorbike viel, gelukkig en ogenschijnlijk, reuze mee. Wat krassen aan de zijkant en de “vervloekte” remhandel was wat verbogen.

Ik had aanmerkelijk meer schade opgelopen.
– schrammen en kneuzing van mijn tenen
– een behoorlijke schaafwond aan mijn rechter been, onderkant knie
– een behoorlijke schaafwond aan mijn rechterarm

En mijn ego had een enorme deuk opgelopen.

Van de tempel heb ik uiteindelijk alleen het hek er omheen en de buitenkant van een afstand gezien.
Ik ben toen maar linea recta terug gegaan naar mijn appartement om de wonden schoon te maken.

Ook even internet geraadpleegd hoe de wond(en) het beste te verzorgen. De arm was niet zo’n probleem, maar de knie ….
Bij de locale Pharmacy een tweetal rekverbanden gehaald om de kniewond, tijdens het reizen te kunnen verbinden/beschermen.

De zelfde avond moest ik de motorbike inleveren. Ik heb de wond verbonden en een lange broek ter bescherming.
Aangezien het ver van het appartement vandaan was heb ik me “thuis” laten brengen door de Grab-taxi.

Naar Malakka

21 juli 2019
De gisteravond en vanochtend maar in het appartement gebleven om enigzins te herstellen van mijn verwondingen.
‘s-middag naar Malakka.

Een alleraardigste Grab chauffeur pikte mij op van Malakka Airport en liet me gelijk al het een en ander van de stad zien.
De goede man had een goede functie gehad en was inmiddels gepensioneerd. Grab deed hij voor het beleg op de boterham.

Het Moty hotel

Je zou het van de buitenkant niet gauw zeggen, maar ik heb zelden zo’n mooi en goed middenklasse hotel gezien.
Wat een luxe, behulpzaamheid van het personeel, alsook het ontbijt dat voortreffelijk was.
De kamer was erg ruim en van alle benodigde gemakken voorzien. Zelfs een strijkplank en strijkijzer waren aanwezig. Eigenlijk een “must” voor elk hotel. Een ieder die reist heeft tenslotte gekreukte kleding.

De eerste twee dagen ben ik nauwelijks het hotel uit geweest. Met name de beenwond zat me behoorlijk in de weg met het lopen. Alleen even om boodschappen te doen en ‘s-avonds te eten ging ik weg.

Ik heb dan ook de volgende dag gelijk 2 nachten bijgeboekt om toch iets van Malakka te kunnen zien.

Malakka tour, een must in Maleisië

Als je Maleisië bezoekt dan hoort een bezoek aan Malakka er gewoon bij. En dan moet je ook gan kijken wat het allemaal te bieden heeft.

Ook nu weer ging ik op zoektocht naar een motorbike. Helaas, ik kon internetten wat ik wilde, vragen wat ik wilde, maar geen motorbike verhuurbedrijf gevonden.
Blijkbaar niet erg gewild in Malakka. Nou moet ik zeggen dat, in vergelijk andere Aziatische steden/dorpen, er maar bar weinig motorbikes rondreden in Malakka. Er wordt wel meer gefietst. Mogelijk een overblijfsel van de Nederlandse invloeden in Malakka.

Ik heb dan ook, ondanks de beenblessure, aardig wat gelopen en een boottocht gemaakt in het “plaatselijke” kanaal. Echt de stad in ben ik niet geweest. Wellicht een volgende keer wanneer ik beter ter been ben.